Myslíte si, že pohovor u Applu byl jen o technických znalostech? Omyl. Legendární Steve Jobs měl mnohem rafinovanější metodu, jak oddělit zrno od plev. Místo formálního sezení v zasedačce bral uchazeče na procházku a na pivo.
Konec formálním pohovorům
Jste nervózní, máte na sobě nejlepší oblek a připravujete se na nejdůležitější pohovor svého života s technologickým vizionářem. Místo sterilní zasedací místnosti vás však Steve Jobs vezme na procházku. Jejich cíl? Místní bar.
Tento neortodoxní přístup známý jako „pivní test“ byl pro Jobse klíčový. Věděl, že v rigidním prostředí kanceláře se lidé stahují do naučených rolí. Třebaže byl v byznysu pověstný svou přímočarostí, ba i drsností, při nabírání nových lidí potřeboval vidět jejich skutečnou tvář.
Hledání „Hráčů A“
Cílem „pivního testu“ nebylo kandidáta opít. Šlo o to vytvořit neformální, uvolněnou atmosféru, kde by se uchazeč přestal soustředit na naučené odpovědi a začal mluvit upřímně. Jobs nepotřeboval jen lidi, kteří byli kompetentní. Hledal lidi, kteří měli ten správný přístup a kulturně zapadli do jeho vize dokonalosti.
V uvolněné atmosféře pak pokládal zdánlivě jednoduché otázky. Mohl se zeptat: „Co jste dělal minulé léto?“ nebo „Kdy jste naposledy něčeho opravdu dosáhl?“
Neexistovaly správné nebo špatné odpovědi. Jobse zajímal způsob, jakým člověk přemýšlí, jaká je jeho vášeň a zda má v sobě onu jiskru. Hledal to, co sám nazýval „Hráči A“.
Elita přitahuje elitu
Sám Jobs věřil, že sestavení týmu z těch absolutně nejlepších je základem úspěchu. Jak kdysi sám pravil, pokud se vám podaří dát dohromady dostatek „Hráčů A“, budou spolu neuvěřitelně rádi pracovat, jelikož jim to nikdy předtím nikdo neumožnil.
Tato filozofie se mu evidentně vyplatila. Právě díky týmu špičkových talentů, které si osobně vybral (a často u piva prověřil), dokázal Apple na trh přivést revoluční produkty jako iPod, iPhone a iPad, jež navždy změnily podobu moderního světa.
Zdroj foto: Pixabay
