Představte si, že místo stání v nekonečné koloně prostě vzlétnete a tiše se snesete až před kanceláří. V Číně se tento sci-fi scénář začíná měnit v hmatatelnou realitu, avšak ambiciózní plány na ovládnutí městského nebe narážejí na tvrdé technické limity a bezpečnostní rizika, která nelze ignorovat.
Kapsle nad Kantonem a pizza z nebe
Zatímco my často řešíme pruhy pro cyklisty, v asijských metropolích upírají zrak k oblakům. V přístavním městě Guangzhou se nad střechami vznášejí futuristické stroje společnosti EHang, které připomínají malé kapsle. Tyto autonomní eVTOLy (elektrická letadla s kolmým startem) jsou navrženy tak, aby vozily pasažéry bez pilota, tiše a efektivně. Prozatím slouží primárně k vyhlídkovým letům, ale cíl je jasný, a to vytvořit funkční síť aerotaxi.
V sousedním technologickém hubu Shenzhenu už pokročili ještě dál. Místní obyvatelé si zvykají na to, že jim oběd doručí dron. Není to atrakce pro turisty, nýbrž běžná součást života, která spadá do takzvané „nízkoletové ekonomiky“. Čína chce tento prostor do výšky jednoho kilometru ovládnout a vytěžit z něj maximum. Už dnes se bavíme o trhu s hodnotou přesahující 500 miliard jüanů, přičemž predikce slibují do deseti let sedminásobný růst.
Fyziku neoklamou ani miliardy
Technologický optimismus však naráží na neúprosnou fyziku. Současné stroje dokáží ve vzduchu vydržet sotva dvacet až třicet minut. Kapacita baterií je limitující faktor, který brání masovému nasazení pro delší trasy či celodenní provoz bez neustálého nabíjení. K tomu se přidávají i bezpečnostní incidenty, které nadšení mírní.
Výrobce XPENG musel řešit nepříjemnosti v podobě kolize dvou testovacích strojů, ba dokonce i samovznícení jednoho z prototypů. Třebaže jde o zkušební provoz, podobné události zvedají varovný prst pro regulátory i veřejnost. Nikdo nechce, aby mu nad hlavou létaly hořící baterie.
Zákon v patách inovacím
Největší brzdou paradoxně není technika, ale vzdušný prostor. Do loňského roku byla komerčním účelům otevřena méně než třetina nízkých letových zón, což dělá z většiny měst zakázané území. Čínská vláda si však potenciál uvědomuje a reaguje svižně. Připravuje se novelizace leteckého zákona, která má dát tomuto divokému západu jasná pravidla.
Provincie Guangdong už buduje terminály pro létající stroje a města dostávají pokyny, aby byrokracii osekala na minimum. Ambicí je vytvořit propojenou síť, kde silnice, drony a autonomní taxi fungují jako jeden celek. Zda se podaří překonat dětské nemoci technologie a strach z nehod, ukáží až nejbližší roky.
Zdroj: Ladbible
Zdroj foto: Pixabay
